بازاریابان و تبلیغ کنندگان، هواره در حال پایش بازار هستند تا بهترین راه های راضی کردن مصرف کنندگان را بیایند. فرایند تقسیم بندی بازار شامل دو مرحله می باشد. اول، شناسایی گروه های مصرف کنندگان (یا سازمانها) با نیازها و مشخصه های مشخص و سپس جمع آوری و ترکیب این گروه ها به بخش های بزرگتر با توجه به علائق آنان به استفاده از محصول. این فرایند باید گروه های به قدر کافی بزرگ را مشخص کند که هدف گذاری شوند و از طریق آمیخته بازاریابی (که شامل تبلیغات نیز می شود) قابل دستیابی باشند.
بازارها معمولا از بخش های متعددی تشکیل شده اند. یک شرکت ممکن است محصولات را برای هر بخش از بازار متمایز کند یا فقط بر یک بخش کوچک بازار متمرکز باشد.
یافتن بخش صحیح بازار
مفهوم ویژگی های مشترک در بخش بندی بازار بسیار مهم است. بازاریابان و تبلیغ کنندگان می دانند که شنخت نیازها و خواست مشرتیان می تواند از «جای پای آنان روی شن» شناخته شود: محل زندگی و کار، نوع خرید و نحوه گذراندن اوقات فراغت آنان. با یافتن این «جای پاها»، بازاریابان و تبلیغ کنندگان گروه های مصرف کنندگان با نیازهای مشابه را شناسایی می کنند و پیام ها را برای آنان تنظیم می کنند و در می یابند که چگونه و کجا پیام های خود را به آنان برسانند. هدف شناخت آن بخش یا قلمرو ویژه در بازار است جایی که محصول تبلیغ کننده با ویژگی های آن منطبق است.
بازاریابان این ویژگی های مشترک را در طبقه بندی های چهارگانه رفتاری، جغرافیایی، جمعیت شناختی و روانشناختی طبقه بندی می کنند.
این کار با دو هدف انجام می گیرد: اول، شناسایی مردم با پاسخ ها و واکنش های مشابه؛ دوم تهیه توصیفات غنی از آنان به منظور درک بهترشان و توسعه آمیخته بازاریابی مناسب برای آنان و دستیابی به آنان با تبلیغات و سایر ارتباطات متناسب.

 

طبقه بندی ها

متغیرها

اجزاء

جغرافیایی

منطقه

مرکزی، آذربایجان، کردستان، جنوب، خراسان و ...

اندازه استان

الف، ب، ج

اندازه شهر

زیر ده هزار نفر، ده تا بیست هزار، بیست تا پنجاه هزار، پنجاه تا صد هزار، صد تا دویست و پنجاه هزار، دویست و پنجاه تا پنصد هزار، پانصد هزار تا یک میلیون، یک تا سه میلیون، بالای سه میلیون نفر

دانسیته

شهری، خارج شهری، روستایی

رفتاری

موقع خرید

خرید منظم، خرید خاص

منافع مطلوب

صرفه جویی، راحتی، پرستیژ

وضعیت مصرف کننده

مصرف نمی کند، مصرف کننده سابق، مصرف کننده بالقوه، مصرف کننده برای اولین بار، مصرف کننده منظم

نرخ مصرف

کم مصرف، مصرف متوسط، پر مصرف

وضعیت وفاداری

خیر، متوسط، قوی، مطلقا وفادار

وضعیت آمادگی

ناآگاه، آگاه، اطلاع یافته، علاقمند، مشتاق، عازم خرید

حساسیت به عامل آمیخته

کیفیت، قیمت، خدمات، تبلیغات، فروش، ترویج

روانشناختی

تقسیمات اجتماعی

بالاترین طبقه اجتماعی(مرفهین) ، تاثیرگذاران، مجردان موفق، افراد تحت پوشش سازمانهای حمایتی

سبک زندگی

کوشا، موفق، عملگرا

شخصیت

بی اراده، گروه‌گرا، اقتدارگرا، جاه طلب

جمعیت شناختی

سن

زیر 6، 6 تا 11، 12تا 19، 20تا 34، 95تا49، 50تا64، بالای 65

جنسیت

مرد، زن

سبک زندگی خانوادگی

جوان، مجرد؛ جوان، متاهل، بدون فرزند؛ جوان، متاهل، دارای فرزند؛ پیر، متاهل، دارای فرزند ؛ پیر، بدون همسر، دارای فرزند؛ پیر، تنها؛ سایر

درآمد

ماهانه زیر 5 میلیون ریال، 5 تا 10، 10 تا 20، 20تا 30، بالای 30 میلیون ریال

اشتغال

حرفه ای، مدیر، رسمی، مالک، دفتری، فروشنده، صنعتگر، سرپرست، کارگر، کشاورز، بازنشسته، دانشجو، خانه دار، بازنشسته،

آموزش

ابتدایی، دبیرستان، دیپلمه، دانشجو، فارغ التحصیل دانشگاه

مذهب

مسلمان، مسیحی، یهودی، زرتشتی

زبان

آذری، کردی، لری، بلوچ، گیلک، مازنی، عرب، ...

 

  کانون ایران نوین

  هاوژین قربانی

  آموزش‌های کاربردی کسب و کار | ویژه کارآفرینان و مدیران | اخبار کسب و کار و اقتصادی | ویژه کارجویان و حقوق‌بگیران | فنون موفقیت شغلی و اجتماعی برای همه | مهارت‌های بازاریابی و فروش | مهارت‌های روابط عمومی و تبلیغات | مهارت‌های ضروری مدیران

   | فرایند | بخش | بندی | بازار | در | تبلیغات